Kim jest psycholog szkolny?
Psycholog szkolny to osoba pracująca dla danej szkoły, która udziela szeroko rozumianej pomocy psychologicznej w szkole osobom tego potrzebującym. Pełni również rolę pierwszej linii pomocy, co oznacza iż może kierować do dalszych oddziaływań pomocowych poza warunki szkolne do różnych instytucji pomocowych.
Psycholog jak wędkarz, daję wędkę, a nie rybę! –
„Daj komuś rybę, a nakarmisz go na jeden dzień. Naucz go łowić ryby, a nakarmisz go na całe życie”
Stephen Covey
Do głównych zadań psychologa szkolnego należą:
– obserwacja i diagnozowanie trudności i potrzeb rozwojowych uczniów,
– prowadzenie terapeutycznych zajęć indywidualnych oraz grupowych,
– prowadzenie mediacji rówieśniczych oraz pomocy interwencyjnych w bieżących sytuacjach,
– współpraca z pedagogiem szkolnym, dyrektorem szkoły oraz innymi nauczycielami w celu wymiany informacji i uzyskania optymalnych efektów pracy z uczniem,
– współpraca z rodzicami uczniów w celu wymiany informacji dotyczących ich funkcjonowania w warunkach szkolnych i domowych, ewentualnego skierowania dziecka do innej instytucji pomocowej lub terapeutycznej,
– udzielanie wsparcia emocjonalnego uczniom w kryzysie oraz rodzicom, jeżeli występuje taka potrzeba,
– udzielania poradnictwa zawodowego i ukierunkowania w ścieżce edukacji, rozwijania zainteresowań,
– prowadzenie zajęć profilaktycznych i przeciwdziałania w zakresie uzależnień, zagrożeń w sieci, zjawiska przemocy oraz kryzysu egzystencjonalnego, zachowań ryzykownych,
– prowadzenie zajęć i oddziaływań terapeutycznych z uczniami ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi,
– doskonalenie zawodowe zgodnie z potrzebami oraz wyposażenie gabinetu w niezbędne narzędzia.
Psycholog szkolny zajmuje się przede wszystkim pomocą uczniom, u których występują różnego rodzaju trudności lub potrzeby rozwojowe. Najczęściej występujące trudności w warunkach szkolnych wśród uczniów, których rozwiązywaniem zajmuje się psycholog to:
– trudności adaptacyjne,
– trudności z kontrolą emocji,
– trudności w sferze społeczno- emocjonalnej w nawiązywaniu relacji międzyludzkich,
– nadruchliwość i trudności z koncentracją uwagi mające wpływ na efektywną naukę,
– wycofanie społeczno- emocjonalne,
– trudności z przestrzeganiem norm i zasad w grupie,
– konflikty w grupie rówieśniczej,
– potrzeba wsparcia emocjonalnego w sytuacjach kryzysowych,
– potrzeba wsparcia w trudnych sytuacjach rodzinno-bytowych.
Kiedy udać się do psychologa?
– codzienne funkcjonowanie dziecka wzbudza wątpliwość opiekuna i różni się od zachowań rówieśników,
– trudności z radzeniem sobie z sytuacjami kryzysowymi oraz regulowaniem emocji,
– agresja i zachowania zagrażające dla dziecka i jego otoczenia,
– trudności edukacyjne oraz zaburzone funkcje poznawcze,
– trudności adaptacyjne poza środowiskiem domowym oraz z przestrzeganiem zasad,
– trudności z motywacją życiową oraz z pozytywnym obrazem samego siebie,
– izolacja i trudności w komunikacji międzyludzkiej,
– zaniedbywanie codziennych obowiązków oraz powierzonych zadań,
– problemy ze snem lub apetytem,
– problemy z budowaniem relacji,
– doświadczenia traumy życiowej lub żałoby.
W pracy psychologa szkolnego również wykorzystywane są również
Standardy Ochrony Małoletnich:
Gdzie można szukać pomocy w środowisku lokalnym?
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Dworcowa 15 86- 160 Warlubie
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Świeciu, ul. Klasztorna 2 86- 100 Świecie
Oddział dzienny psychiatryczny w Regionalnym Szpitalu Specjalistycznym im. Władysława
Biegańskiego w Grudziądzu, ul. Rydgiera 15/17 86- 300 Grudziądz
Oddział Dzienny Psychiatryczny Rehabilitacyjny. Przychodnia Euromedica SPEC – II piętro, ul. Roty
Grudziądzkiej 6 86-300 Grudziądz
Kujawsko-Pomorskie Centrum Wsparcia Psychologicznego, ul. Wiślana 12, 86- 300 Grudziądz
Poniżej widnieją bezpłatne numery telefonu, gdzie można uzyskać
bezpłatną pomoc psychologiczną w kryzysowych sytuacjach: