W roku szkolnym 2024/2025 w miesiącu październik w naszej szkole przeprowadzono ocenę obciążenia uczniów ciężarem tornistrów i plecaków. Do oceny niezbędne były dwa pomiary, jeden to pomiar ciężaru ciała ucznia, drugi – pomiar jego spakowanego tornistra/plecaka.
Następnie obliczono normę obciążenia ciała tym ciężarem. Przyjęto, że ciężar plecaka nie powinien być większy niż 10% wagi ciała ucznia, a większy niż 15% – traktuje się jako zbyt duży.
W ocenie wzięli udział uczniowie klas I-VIII.
Na ogólną liczbę 111 uczniów przebadanych w szkole optymalną, tj. do 10% normę obciążenia ciężaru ciała wagą tornistra uzyskało 38 uczniów, co stanowiło 34%, 73 plecaków miało ciężar większy niż 10% wagi ciała uczniów, co stanowi 66% wszystkich zważonych plecaków.
Klasa I
Najlżejszy plecak: 2 kg. Najcięższy pełny: 4,8 kg.
Liczba dzieci u których waga plecaka stanowi ponad 10%: 14 na 18 osób badanych.
Klasa II
Najlżejszy plecak: 3,4 kg. Najcięższy pełny: 5,2 kg.
Liczba dzieci u których waga plecaka stanowi ponad 10%: 8 na 11 osób badanych.
Klasa III
Najlżejszy plecak: 2,8 kg. Najcięższy pełny: 5,2 kg.
Liczba dzieci u których waga plecaka stanowi ponad 10%: 10 na 12 osób badanych.
Klasa IV
Najlżejszy plecak: 1,6 kg. Najcięższy pełny: 8,8 kg ( plecak na kółkach ze stelażem).
Liczba dzieci u których waga plecaka stanowi ponad 10%: 12 na 19 osób badanych.
Klasa V
Najlżejszy plecak: 5 kg. Najcięższy pełny: 7,6 kg.
Liczba dzieci u których waga plecaka stanowi ponad 10%: 8 na 11 osób badanych.
Klasa VI
Najlżejszy plecak: 3,2 kg. Najcięższy pełny: 8,2 kg.
Liczba dzieci u których waga plecaka stanowi ponad 10%: 6 na 12 osób badanych.
Klasa VII
Najlżejszy plecak: 4 kg. Najcięższy pełny: 6,6 kg.
Liczba dzieci u których waga plecaka stanowi ponad 10%: 8 na 15 osób badanych.
Klasa VIII
Najlżejszy plecak: 3,6 kg. Najcięższy pełny: 7,4 kg.
Liczba dzieci u których waga plecaka stanowi ponad 10%: 6 na 13 osób badanych.
Ciężki tornister może powodować nasilenie bólu pleców, zmniejszenie pojemności płuc, sprzyjać kształtowaniu nieprawidłowej statyki ciała i w efekcie prowadzić do skrzywienia kręgosłupa.
Aby zapobiegać dysfunkcjom układu ruchu – oprócz prawidłowo dobranego i spakowanego tornistra – należy zapewnić uczniom odpowiednią aktywność fizyczną, a także właściwe stanowisko do nauki. Zarówno w szkole, jak i w domu ważne jest wyrobienie zdrowych i odpowiednich nawyków umożliwiających zachowanie symetrii ciała przy wykonywaniu czynności ruchowych i statycznych, np. przy oglądaniu telewizji, pracy z komputerem lub odrabianiu lekcji.
Konieczne jest kontrolowanie przez rodziców zawartości tornistra, aby zapobiec zabieraniu przez uczniów zbędnych rzeczy. Należy przypominać dzieciom, że w szkole każdy uczeń ma dostęp do szafek, w których mogą zostawiać zbędne rzeczy.