PROJEKT „LEKKI TORNISTER”
Od wielu lat stale podejmujemy próbę rozwiązania problemu ciężkich tornistrów. Jej celem jest uświadomienie dzieciom i ich rodzicom, jakie skutki niesie za sobą obciążanie kręgosłupa, nieprawidłowe noszenie plecaka, a także wprowadzenie rozwiązań, które na trwałe wyeliminują problem zbyt ciężkich tornistrów oraz wpłyną na zmniejszenie wagi tornistrów noszonych przez uczniów. „Lekki Tornister” to ogólnopolska kampania organizowana przez Fundację Rosa od 2011 roku, która jest skierowana do uczniów klas 0-III szkół podstawowych w ramach profilaktyki wad postawy.
Uczniowie klas I-III oraz „0” wzięli udział w/w projekcie. Projekt „Lekki tornister” zakłada prowadzenie działań edukacyjnych z zakresu profilaktyki wad postawy, motywowanie uczniów do prawidłowego i zdrowego trybu życia, jak również zwrócenie uwagi uczniom, ich rodzicom, opiekunom i nauczycielom na problem przeciążonych plecaków uczniów, będących przyczyną wad postawy przy wykorzystaniu dostępnych pomocy w ramach Projektu. Nauczyciele otrzymali materiały edukacyjne, pomocne w przeprowadzeniu zajęć na temat profilaktyki wad postawy: przewodnik dydaktyczny, płytę CD z piosenką i słuchowiskiem „Lekki Tornister i Zielona Kropeczka”, plakat edukacyjny oraz karty zadań dla uczniów. Uczniom podobały się przeprowadzone zajęcia – dużo śmiechu było podczas sprawdzania zawartości swoich plecaków i zdziwienia, że po wyjęciu niepotrzebnych rzeczy plecak ważył znacznie mniej.
Rady dla Rodziców
- przed zakupem tornistra i plecaka skontrolujmy szelki, które powinny być mocne, szerokie i regulowane;
- długość szelek powinna umożliwić swobodne wkładanie i zdejmowanie jednocześnie zapewniając jak najlepsze przyleganie tornistra do pleców;
- zalecane jest dodatkowe zapięcie spinające szelki z przodu klatki piersiowej;
- Zwracamy uwagę na rodzaj materiału, z jakiego został wykonany tornister lub plecak (waga pustego tornistra waha się od 0,5 kg do 2 kg);
- powinien posiadać usztywnioną ściankę przylegającą do pleców;
- tornister i plecak powinien być dobrze usztywniony i odpowiednio wyprofilowany;
- jego ciężar powinien być rozłożony symetrycznie; cięższe rzeczy powinny być umieszczone na dnie, a lżejsze wyżej;
- ciężkie podręczniki powinny znaleźć się w przegródce najbliżej pleców;
- tornister należy nosić na obu ramionach;
- kupujmy zeszyty w cienkich, tzw. miękkich okładkach,
- w miarę możliwości zamieniajmy grube zeszyty 82 lub więcej kartkowe na cieńsze, np. 16-32 kartkowe;
- na bieżąco sprawdzajmy zawartość piórnika;
- proponujmy dziecku lżejsze, a do tego bezpieczniejsze napoje w plastikowych butelkach;
- waga wyposażonego tornistra nie powinna przekraczać 10 do 15% masy ciała ucznia;
- konieczna jest kontrola rodziców nad zawartością tornistra, aby zapobiec zabieraniu przez uczniów nadmiernej ilości zbędnych rzeczy.
KOORDYNATOR PROJEKTU – BARBARA ŚLIWA