Celem projektu było upowszechnienie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów, promocja literatury zakupionej z funduszu Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, rozwijanie umiejętności wypowiedzi na dany temat oraz wyrażania swoich opinii oraz kształtowanie nawyku czytania i zdobywania wiedzy.
W ramach projektu podejmowane były różnorodne działania.
Uczniowie klasy trzeciej podczas wizyty w bibliotece zapoznali się z nowymi zakupionymi książkami w ramach w/w funduszu. Systematycznie wypożyczali z jej księgozbioru książki, które najbardziej je zainteresowały. Po ich przeczytaniu opowiadali o nich swoim kolegom i koleżankom starając się zachęcić ich do przeczytania tych pozycji. Głośno odczytywali wybrane przez siebie najciekawsze fragmenty z wybranych książek. Następnie stworzyli ranking książek, które według nich są najbardziej dla nich interesujące. Na pierwszym miejscu znalazła się książka „Dzienniczek Cwaniaczka”, na drugiej pozycji – „Afryka Kazika”, następnie „Kicia Kocia”, „Julka mała weterynarka” oraz „Sekret Magika” i „Szalona Brygada”. Na zajęciach informatycznych wykonali różnymi technikami metryczki książek. Zachęcali uczniów do przeczytania wybranych książek pisząc wypowiedzi na temat „Polecam Ci tę książkę, bo …”. Oto niektóre fragmenty:
Polecam książkę pt. „Kicia Kocia zakłada zespół muzyczny”. Bardzo lubię opiekować się zwierzętami, a zwłaszcza kotkami, które są w książce głównymi bohaterami. Przedstawiona historia w tej książce opowiada, żeby mieć swoje hobby.
„Afryka Kazika” – Polecam tę książkę, ponieważ opowiada o niezwykłych przygodach Kazika, który przejechał rowerem całą Afrykę. Dowiedziałem się z niej jak wygląda Afryka.
„Sekrety Magika” – Polecam tę książkę, ponieważ jest bardzo ciekawa i wciągająca. Bez przerwy coś się dzieje ciekawego i niewyjaśnionego. Zachęcam Was do jej przeczytania, ponieważ opowiada o przyjaźni i silnej więzi pomiędzy dziećmi i ich pupilami.
„Julka mała weterynarka” – Polecam wszystkim tę książkę, którzy kochają zwierzęta tak jak ja. Mała Julka pomaga swojej mamie weterynarce leczyć zwierzęta, bo chce być w przyszłości weterynarką. Ta książka zawiera bardzo dużo informacji o różnych zwierzętach. Ja też gdy dorosnę chcę zostać weterynarką.
Uczniowie wykonali prace konkursowe „ Projekt strony tytułowej, wybranej najciekawszej książki”, które posłużyły do wykonania albumów „Polecam Ci książkę …” wraz z powyżej zamieszczonymi fragmentami prac pisemnych. Albumy zostały przekazane do biblioteki szkolnej.
Projekt okazał się ciekawą formą, w którym przez różnorodne działania zachęca do sięgania po książkę. Wymiernym efektem jest zwiększona ilość wypożyczeń w bibliotece oraz poprawa jakości czytania przez uczniów, którzy zaczęli traktować czytanie jak o ciekawy sposób spędzania czasu.
W pierwszym semestrze uczniowie przeczytali 120 książek – 5,5 książek na jednego ucznia. W drugim semestrze, do końca maja przeczytali 168 – 8 książek na ucznia.
Realizacja działań w ramach projektu czytelniczego dostarczyła dzieciom wiele okazji do obcowania z książką. Niewątpliwie rozbudziła ich zamiłowanie do czytania, pokazała, że czytanie książek może być świetną zabawą i może dostarczyć wielu wrażeń i dużo przyjemności.
Barbara Śliwa